PROJEKTER:


2014:

Soldaterhjelm med teksten
"Sag mir wo die Blumen sind..."
i projekt til fordel for krigsveteraner.

2015:

Den etiopiske marabustork med titlen "Konfirmanden", akryl på lærred, 80 x 80 cm, pryder forsiden af forfatteren Thomas Nordbys seneste novellesamling "Forventet ankomst".

 

 

2013:

Fra projektet "Mit bryst", 1300 kvinder - 1300 værker,

vandreudstilling til fordel for Kræftens bekæmpelse.

 

2012:  

I Tom Jørgensens kunstårbog "101 kunstnere i 2012" omtales 2 af mine værker.

"Uventede gæster", 100 x 80 cm, som ses herunder, kommenterer han således:

 
"Den er så hyggelig, Gevalia-reklamen, for den viser, at vi er hyggelige, os danskere. Altid parate til at give en god kop kaffe, ligegyldigt hvor tidligt på dagen vi bliver vækket af en eller anden tilfældig gate crasher eller nødstedt ornitolog. 

Vores gæstfrihed kender ingen grænser. Bortset fra, at det gør den naturligvis, og det er det, der er temaet for Lise Juhls maleri ”Uventede gæster”. Her er det nemlig nogle uventede gæster, en stor del af os danskere IKKE ønsker at tage imod, der banker på døren.

Gæsterne er tydeligvis afrikanske flygtninge, siddende i en overfyldt båd med ansigter apatiske af sorg og gru.

Jamen, vil nogen sige, jamen, de bliver da netop tilbudt en kop kaffe, endda af en ærkedansk Madam Blåkande.

Ja, ja, men en kop hjemmebrygget mokka er ikke lige det, man har brug for i en sådan situation lige bortset fra, at pointen med maleriet lader til at være, at, okay, så kan I få en kop kaffe, men så har I sateme også at forsvinde hjem til det sted, I kom fra. Det sted, hvorfra vi køber jeres kaffebønner til en alt, alt for billig pris. Den pointe er der nemlig også.

Lise Juhl laver mange af den slags samfundskommenterende billeder, hvor pointen ikke er skåret ud i pap som i 70´ernes socialrealisme, men præsenteres som underfundige kommentarer, der giver stof til eftertænksomhed."

 

2012: Om værket "Stol ikke på en ulv" udtaler han flg. : 

"Også i malerier med et bredere samfundskommenterende perspektiv end det rent politiske, benytter Lise Juhl sig af underfundigheden som middel. I ”Stol ikke på en ulv” springer såvel Rødhætte som ulven direkte ud af eventyrbogen, mens Superman beamer sig selv ned fra sit science fiction-univers.

Spørgsmålet er nu, hvem der i grunden er farligst? Ulven, der som vi nu ved, i virkeligheden er et yderst fredsommeligt og sky dyr, eller superhelten, som i Lise Juhls udgave ligner en aggressiv, lettere psykotisk forbryder?

Gang på gang viser Lise Juhl i sine billeder situationer, der tilsyneladende er idylliske og uskyldige, blot for at lade mere truende og direkte uhyggelige motiver dukke frem under overfladen. Alt sammen, selvfølgelig, for at sætte en tankeproces i gang hos beskueren. En tankeproces, der aldrig presses ned over hovedet på os, men som udover den naturlige og berettigede indignation ofte er suppleret af en varm og overbærende humor.

Dette kommer også til udtryk i Lise Juhls mange malerier af fisk, et af hendes yndlingsmotiver. Her ser vi spejlbilleder af os selv og vores mange store og små svagheder. Fra den dumme torsk til den lækre sild.

På det seneste er Lise Juhl begyndt at eksperimentere med serigrafiske virkemidler i sine billeder. Billeder, hvor man udover motivets grafiske kvaliteter kan finde filosofiske implikationer i de skrevne tekstsekvenser."

Tom Jørgensen, 2012

 

2010:

I serien "Paradis i nå-højde" fra 2010 giver jeg forskellige bud på paradiset, en tilsyneladende idyl, hvor faren dog lurer lige under overfladen. På baggrund af denne billedserie, der består af 5 malerier 100 x 80 cm, har man i Hillerød Provsti udarbejdet undervisningsmateriale for børn i 1.-3. klasse. 

    
 
Billedserien har siden 2010 været udstillet i kirker og sognegårde i forbindelse med undervisning i kristendomskundskab af skolebørn 1.-3. klasse.
 
 
 
 
2010:
 
"Klimakteriesild i forårshumør" 20 x 20 cm,
på forsiden af forfatteren Thomas Nordbys
første novellesamling "Udflugter".